URDINERAT
Lierni Azkargorta Ruiz de Egino
I.
LEIHOA
Ohe alboan eserita
topatu du. Lehenagoko jarrera berean, esku dardaratiak izter gainean dituela.
Bere hatz zimurrek magala estaltzen duen soinekoaren mintzetan, lurrikara baten
epizentru sustraituak dirudite. Egia da, bai; lepoaldea asko okertu zaio azken
hilabete hauetan. Kilo batzuk ere jeitsi ditu. Orain bost urte, bere iloba
besoetakoaren ezkontza egunean, aparteko dotoreziaz estreinatu zuen lila
koloreko soinekoa du jantzia. Baina gaur arratsean, amaren dirdira mehea, iraganeko
jantzi hark berak ohosten du; gaur arratsean, larruazala bereziki zimeldua du.
Betazalak, ahulezia nabariaz, sostengatu ezinik, begi erdiraino tolestuak
jausten zaizkio. Eta gaur arratsean, begi niniak, olio malkoz koipeturik, urrun
eta otzan, puntu sekreturen batean finkatzen zaizkio. Hemen da, ala ez da hemen.
Jonek, amak hainbeste
atsegin dituen perlazko belarritakoak atera ditu mesanotxeko kaxoitik, eta
samurki ezarri dizkio belarri bietan zintzilik. Belarri gingilak beherantz
jausi zaizkio.
–Zein guapa zauden,
ama. Denbora luzez egon zara belarritako hauek jarri gabe…- Baina amak ez du
mugimendu erdirik ere egin. Erantzunaren arrastorik ere ez. Bere horretan
darrai; leihorantz zuzendua, kristalaz beste so.
Ama eta bere marmolezko
begirada nahasmen panoramika bat barreiatzen hasten da: leihoa, balkoia, eta geranio
egarritu batzuen gorri ahaztua. Amaren begiradak, gertutasuna solte uzten du
eta aldentzen hasten da. Amaren begirada. Galdua bezain tristea. Leihorantz.
Han. Haratago. Han baina oraindik ere haratago. Bihurgunerik gabe, hemendik at,
leihoaren kristalaz beste, kale denak luzatu egiten zaizkio eta ortzemuga bera
izaten da begi aintzinera iristen zaiona. Itsasozkoa da bere urrutia. Orduan,
eta soilik orduan, urdintzen zaio begirada; itsasoa bistarazten duenean.
Jone, ate alboan da,
sorbalda ate ertzean atsedenean duela, bere amari so. Atzealdetik aztertzen du.
Ama bere logelan. Ama eta bere logela. Iritsi da ordua. Hurbildu eta bere
ondoan eseri da. Leihotik barren, argia parez-pare, Jonek ere, amaren puntu
berdinera luzatu nahiko luke bere begirada. Ortzemugaren marra zorroztu egin
zaio begi aurrean; zeruak itsasoarekin bat egitean trazatzen duen linearen
zehaztasunean; geometrikoki infinito bat izan litekeen urdin horretan. Paisaia
osotara atzeraka jausi litekeen errenkada horretan. Horretan bertan. Baina
Joneri ez zaio bere amari bezala, begirada urdintzen. Genetika ez da eskuzabala
izan berarekin zentzu horretan. Jonek begi marroiak ditu, -“aitarenak”- zioen
bere amak. “Ume honek bere aitaren begiak ditu” errepikatzen zuen, urtez-urte, behin eta berriz, batez ere, Jone
haurra zenean. Uneoro entzuten zion amari nabarmenkeria bera; parkean
kolunpiatzeko ahaleginetan bizkarraldean bultzakadak egiten zizkionean;
gosaltzeko orduan galletak kafesnean bustitzean, ezustean, mami bigundua aho
barnera ez, mahai gainera erortzen zitzaionean; Zurriolako hondartzako
eguzkipean, kasik uda guztirako larruazal ere izan zitekeen arrastodun
toallaren haren gaineko asperraldi luzeetan; kulero zurietan estreinako hileko
haren odol arrastoak eraginda, akaso, duelu txiki bat nozitzen arituko balitz
bezala, negar zingirak begietan, berarengana beso zabalik jo zuen goiz
hartan…Aldiro azalpen bera; hain errepikakorra bere biretan, haize-errotaren
hegal baten modura, 360 graduren ostean, joandako erara iristeko leialtasun
beraz, inoiz ere hutsegin gabe. Eta egia esan, Joneri, haurtzaroan, xelebrea
iruditzen zitzaion amak bere begien inguruan zuen teoria hura. “Ume honek
aitaren begiak ditu”. Jonek, betidanik, bere propietateko begiak eduki nahi
izan zituen; bere begiek, biek, beraien nortasun ikurra izan zezatela! Bere
begiak, bereak ziren eta kito! Ez beste inorrenak! Norberak bere begiak izatea
baina eskubide oinarrizkogorik!
-Ama, maletak eginak
daude. Joan egin behar dugu…- eta bere aurpegirantz jo du. –Autoan sartu ditut
jada… – eta amaren erantzunaren zain gelditu da. Baina bere begiradak, urdin, ortzemugan
tenkaturik jarraitzen du. -Ama…Tira, altxa eta abia gaitezen; gainontzean,
berandutu egingo zaigu.
Erantzunik ez.
Mugimendurik ez; soilik izter gainean dirauten bi eskuen dardara. Jonek arnas
sakon bat hartu du. Gaur arratsean logelak duen ama usaina barrendu nahi du,
eta sarkor sastatu oroimenaren erraietan. Egin berri duen arnas hori, amaz
lurrindaturiko orbain bat izango da. Arnas hori, bularrean esekiko du eta noizean
behin ur epelez erregadiatu, astiro ernatzen joan dadin.
Erantzunik ez.
Isiltasuna. Isiltasuna eta bere hortzak. Eta isiltasunak, ezertarako behar ez dituen hortzak omen ditu. Altxatzen lagundu dio
amari. Artrosia haundia du belaunetan; traumatologoak hala dio. Alzheimer
diagnosia egin ziotenetik, medikamentu mordo bat hartu behar izaten ditu, baita
artrosiak eragindako minarentzat ere. Orain arte artrosiaren kontu horrek ez du
Jone gehiegi arduratu. Batez ere, Alzheimerrak kezkatzen du gehien, amaren garun
barrena amaraun zeta mardul artean biltzeko ahalmena izan duen armiarma
gupidagabe horrek. Baina argi dago gero eta gehiago kostatzen zaiola zutik
jartzea. Saiakera horretan, minak bere sinadura trazatzen dio aurpegiko
zimurretan. Jonek besotik heldu eta gorantz indar egin dio. Orduantxe izan da
amari begiak leihotik askatu zaizkion instantea; lauso eta amataturik pausatu
dira Jonerenetan.
- Begiak gristu
zaizkizu, ama!
- Zer ordu da? Zoazte
portura lehenbailehen, aita iristear egongo da… Erantzun! Zer ordu da?
- Bai, ama. Ez
arduratu. Joango gara eta.
- Sagar erreak jarri
behar ditut. Sukaldera noa, labea berotzen jartzera. Zoazte, euria hasi
aurretik! Zoazte!
II.
SAGARRAK
Azken aldian ez da
lanean konzentratzen. Burua nahastua darabil. Atsedenaldia iritsi da eta
ospitaleko kafetegira joan da, eguneroko kafea hartzera. Bart ez du ia lorik
ere egin; berandurarte amaren erropak maletetan antolatzen jardun du. Ondoren,
betiko errutina: afaria prestatu, eta guztia pure eran, pazientzia guztiarekin,
goilarakadaz-goilarakada amari eman. Geroago, mahuka motzeko kamisoia jarri,
eta segidan, ohera sartzen lagundu. Nolotil kapsula bat basokada bat urarekin,
eta ama lokartu arte bertan, bere alboan etzanik egon ohi da, gauetan,
argi-ilunen dantzaleku bihurtzen den sabaiaren xehadurak erreparatuz. Ama esna
delarik, bakarrik utziz gero, ohetik altxa eta sukaldera ihes egiten du labea
piztera. Azken aldian, sagar erreak labean egin behar dituela tematu zaio.
Bitxia da behiaren liseriketa luzea, ia amaigabea dirudi, ahokada bete belarrarekin,
zirkuituan jira eta bira; amak, belarra ez, burutapena izaten du, behien
gisara, behin eta berriz, eta berriz, berrahoratuz. Sagarrak. Sagarrak labean. Sagarrak
aitarentzat.
Bai. Jonek ere, burua
aski nahastua darabil azken aldian, eta bart gauean ez du ia lorik ere egin.
Jadanik erabakia hartua du, ordea. Ez daki zuzena izango den. Ez daki zuzenik
ba ote den. Bidegurutzean dago. Berriz iritsi da bidegurutzera. Bera ziur da
aurrean dituen bide guztiek helmuga bera dutela. Neoizko argiekin diz-diz
egiten dakite bide batzuk; itzalean gordetzen dira beste batzuk. Baina leku
berdinerantz gidatzen dute guztiek. Batzuk zuzenak, besteak bihurgunetsuak;
batzuk gorantz, besteak beherantz, baina puntu berdinera amiltzen dira denak.
Denak. Itsas azpira, aingura bat bezela. Eta, itsas azpian, ez da argirik.
Jone, kafetegian da.
Jone, kafetegian dela ohartu da. Jone, kafetegian dela ohartu dela, ohartu da.
Barrara zuzendu da eta bera ikusi du. Bera ikusi duela ohartu da. Bera ikusi
duela ohartu dela, ohartu da. Han barraren bestaldean. Lau edo bost laguneko
taldean. Bera. Han dago eta gerturatu egin zaio. Bera gerturatzearekin bat,
Jone urduri jarri da. Ordulariarekin jolasten hasi da, kafetegiko langileak zer
eskatu behar duen galdetu dion arte. -Kafe bat, mesedez- kafetegiko langileari.
- Beti bezela, badakizu.
-Bai, esne tanta
bakarrarekin! Ez gehiago, ez gutxiago!- ihardetsi dio langileak eta irri egin
dute. Baina ez zaio ahaztu. Bera. Bata zuria soinean eta fonendoa lepoan
duelarik, taldea utzi eta alboan jarri zaio. Bere usaina nabari du, baina ez da
begiratzera ausartzen. Oraingoz, orban zuri moduko bat da bere begi ertzean.
Eta Jonek, ez daki zer egin. Ez dakiela zer egin ohartu da. Ez dakiela zer egin
ohartu dela, ohartu da.
Jonek, bere
begietarantz begiratzeko adorea bildu du. Isiltasuna. Isiltasuna bere
hortzekin. Isiltasunak bere hortzekin, enbutu batetik iragan eta segunduak
denbora aleetan xehatzen ditu. Esateko, isiltasunak harreman berezia du
denborarekin. Isiltasunak eztarria ere badu. Eta isiltasunak momentua iragatzi
egiten du, eta tragatzeko molde horretan, luzea edo laburra izan liteke; kafe
bat bezala. Jonek kafe luzea hartu ohi du atsedenaldietan; kafe luzea esne
tanta bakarrarekin. Isiltasuna. Eta isiltasunak, ondoren, haril bihurtu eta
eszenatoki horretan iharduten du, hedatzen joan litekeen filamentu horrekin,
iruten, eta iruten. Isiltasuna, ikustezin, airearen giharretan ehunduz joaten
da, eta jada brodaturiko oihal gisara jariatu egiten da, eszenatokia estaliz,
garden, mamu, dimentsional.
- Ospitaleko
zuzendariarekin hitzegin dut, eta egun hartan…-beherantz begiratu du eta jarraitu-
Arraioa, Jone! Egun hartan… Jainkoarren! Zer gertatu zitzaizun? Zergatik alde
egin zenuen suspertze gelatik? Ez dut ulertzen! Ez dut ezer ere ulertzen!
Emakume hura reanimatzen lagundu behar zenigun; zure betebeharra zen!
Isiltasuna, irla modura
ernatu da inguruan den jende burrunbaren ur nahasietan, eta segundu erdira,
hizketan jarraitu du.
- Beno, dena dela, ahal
dudana egin dut; zuzendariarekin hitzegin eta, nola edo hala, arrazoiean
sartzea lortu dut. Gezurra esan diot; hipotentsio zorabio batekin topatu
zintudala aldageletako komunean. Beno, gauza da, azkenean ez dizutela
espedienterik zabalduko.
- Orain, zer? Nere
salbatzailea edo, horrelakoren bat izan nahi duzu?
- Ez, Jone. Barnetik
atera zait. Iruditzen zait, zuk ere nigatik gauza bera egingo zenukeela. Ez?
Bai? Elkar begiratu
dute. Jonerenak marroiak dira. “Bere aitarenak”. Urdintzen ez direnak.
Isiltasuna. Bien artean, isiltasuna; gainontzekoa, dena zarata da bere akorde
apurtuen artean. Bien arteko isiltasunari arantzak agertu zaizkio eta
oraingoan, eszenatokia hiltzatu du.
- Utzidazu
behingoagatik nire bidegurutzean.- Esku bateko hatzean, urre koloreko ezkontza
eraztuna, eta beste eskuko eskumuturrean, dagoeneko askatu nahirik duen
larruzko lokarri lodi bat; guztiarekin bat, berak, gertuz eta desioz, Joneren
eskuak leunki bildu nahi izan ditu. Jonek, ordea, ihesean, bortizkeria keinu
batez baztertu egin ditu, eta bere erantzuna desairez luzatu –Gainera, benetan
eskertzen dizut baina, inorrek ez dizu eskatu zuzendariaren aurrean ni defendatzea.
- Ez dakit zergatik
diozun bidegurutzearen kalamatrika hori. Oso arraro zabiltza azken aldian,
Jone. Zerbait pasatzen zaizu…Zergaitik? Emakume hura reanimatzen ari ginela,
zergaitik alde egin zenuen?
- Hiru alditan…Hiru
alditan saiatu da bere buruaz beste egiten, eta ez du inolaz ere lortzen. Zeure
bi begiekin ikusi ahal izan zenuen; oso egoera txarrean iritsi zen ospitalera;
beste behin, gorputz guztia, hezur eta errai, barru eta gain, zauriz betea
zuen. Eta hala ere, badakizu non zuen eririk sarkorrena? Ariman. Barrenean
dugun orrazi horretan. Eta nork sendatzen du arima? Guk sendatzen diogu? Agian
desfibriladore batekin sendatzen zaio? Psikiatrak agindutako pastilla guzti
horiekin? Larrialdietara etorri zaigun guztietan, hilzoria luzatu besterik ez
diogu egin…–Eta ahotsa gehiegi indartu gabe baina distantzia zabalduz, jarraitu
egin du.-Ez dugu jaiotzea aukeratzen; esan liteke obligazioz jaiotzen garela.
Akaso norberaren heriotz unea aukeratzen ere ez al dugu utzi behar? Emakume
hura, bera, osotara, mina zen; egun hartan, lagunduz gero, ez nioke lagunduko.
Joneren kafea, esne
tanta bakarrarekin, kafetegiko barran gelditu da; bere horretan, kikara barruan,
mantso, marearik gabeko naretasunean. Hotza dago jada, eta koilarak, erabili
ere egin gabe, zerraldo zurrun bat dirudi. Estanpa patetiko hau, azukreak
errematatzen du; plater ertzean, erabiltzeke, inor ez da beraretaz jabetu, eta
azukreak, bere azukre papera soilik hartu du. Hizketaldia jada ke-lainoa bezala
airean zehar barreiaturik ezabatu egin da. Hau izan da isiltasuna nor izan
deneko une labur baten mikroeszena. Eta hau izan da, batzuetan babesturiko
lekuko izatea tokatzen zaion kafe kikara arrunt baten egun metafisiko bat.
III.
TXIMELETA
Igande gaua. Jonek bere nebari telefonoz deitu
behar dio; mugikorra eskuetan izan arren, ez da deia egitera ausartzen.
Egongelan dago; zutik, artega. Egongelaren kantoi batetik besterako ibilaldian,
eskuak galtzetan kateatzen zaizkio, euskarri bila; urduritasunarekin, ezin ditu
geldi mantendu. Mugikorra mahai gainean utzi eta beirazko besahezurrak alde
banatara zabalduak dituen leihorantz abiatu da. Pertsiana tarteetatik gaueko
tximeleta bat sartu da. Galduta dabil. -“Tximeleta honek itsua dirudi”-pentsatu
du. Iluntasunean ikustezin, baina, egongelako argiak gutxienean, bere
apaltasunean nabarmendu egin du. Natura gogorra izan da berarekin; ez dio
kolore bakar bat ere eman. Eta, gaur, uztailak 13, tximeletaren patua Joneren eskuetan dago;
guztia erabaki ahal dezakeen jainkosa zerutiar bat bezala mostratzen da,
tximeletaren txikitasunean hain erraldoi. Akaso beste egun batean, hatzarekin
zanpatuz heriotz labur batetara kondenatuko luke; baina gaur…Gaur, ez. Gaur,
tximeletak berak jakin ez arren, zorte oneko eguna du. Gaur, uztailaren 13a da,
eta Jonek, egongelako pertsianak gorantz altxa ditu; farolen argiak egongelako
hormetan isuri diren unean, eskuaz, errukior, tximeleta kanporantz uxatu du.
Kaotikoki hega eginez gau zabalean galdu da.
Mahai aurrean eseri eta
ostera ere, mobila eskuekin hartu du. Oroitzen da; oraindik bai. 1985ko
uztailaren 13a zen. Jonek 6 urte zituen; bere neba Anderrek 12. Ongi oroitzen
du arrats ubel hura; arrats hura era berezi batera ilundu zen. Donostiako zeru
gainak tintontzi erraldoi bat zirudien; hodei mardul goibelen korrikaldia
atzeman zikeen, arrapaladan, alde batetik bestera, ortzearen izkin kamutsetan
talka eginez. Ama sukaldean zebilen, eta ozen, Jone eta bere neba, portura
bidali zituen. “Zoazte agudo! Hain denbora luzean itsas zabalean arrantza
lanetan ibili ostean, aita oso pozik jarriko da eta!” entzun zitzaion amari,
lora koloretsu batzuk irudikaturik zeuzkan blusa retroa soinean zuela,
ontziteria astinduz, sagarrak labean jartzen ziharduen bitartean. “Tira, zoazte
lehenbailehen, euria hasi aurretik. Zoazte!”. Haurrak etxetik irten orduko,
ordea, euria hasi zuen. Atetik irten eta zerua orroaka mehatxatzaile erreparatu
bezain agudo, korrika abiatu ziren moilara. Baina ontziralekura iristean,
bertan sumatu ahal izan zuten aire beltz kizkurtuak, guztia eten zuen. Zeru
ilun, itsaso ilun. Bata ilun, bestea ilunago. Elkarrekiko fidelkeria itsuan,
amorante zurrunak izango balira bezela, bata bestearen islada bihurtu ziren,
baita beraien tragedia eitean ere. Itsasontziak alkitran kiratsa zekarkien.
Mugimendu motel batez barneratu zen portura; abaildua zirudien, bekoki
tolestuarekin, ur artean ez, lur artean nabigatzen ibilia izango balitz bezala.
Olioztatua eta jausia. Gizon guztiak, banan-banan irten ziren, anoraka gainean
zutela, margul eta burumakur. Jonek eskua heldu zion Anderri, eta gorantz
luzatu zuen begirada ia keinu sotilen bat itzuliko ote zion. Baina Anderren
begitartea erauntsi arrakala bat zen; aitaren bila ziharduen, norabide
guztietako ertzak joz eta buztankadaka. Ez, ez zen aita azaltzen.
Patroia hurbiltzearekin
bat, ezbeharra azaltzeko denborarik eman gabe, Anderrek korrika alde egin zuen.
Baina patroi hark ez zekien. Ez zekien, ez. Patroi hark ez zekien. Ezta Jonek
ere. Inork ere ez zekien, 1985 ko uztailaren 13 hartan, hain zuzen ere,
itsasaldi luze baten etorrerako egunean, arratsaldean, aita ontziaren
sentinara jeisten ari zela, bularreko
min gogor batek eraginda, lurrera jausi zela; eta handik gutxira, bere
bihotzak, minaren minez, amore emango zuela. Aitaren azken taupada hura, bere
azpijokoan, amaitu gabeko kanta baten moduan, sistole erdi batean ebakia izango
zen. Sekula aurkeztu ez zen diastole hark saldu zuen aita. Patroi hark ez
zekien, bere azken hasperena izango zenarekin bat helduko zitzaion azken
gogapena, ez zela bere seme-alabena izango; ez eta ere, bere emaztearena.
Patroi hark ez zekien, itolarrizko instante hartan, aitari gogora etorriko
zitzaion azken irudia, bere ama propioarena izango zela. Aita heriotz atarian
zelarik, bere ama, Teresa, haurtzaro kolorezko sukalde hartan oroituko zuela; bere ama, Teresa, ogi egin
berriaren usaina zabalean, irina besaurreetan, eta eskutrapua sorbalda gainean,
setati, ogi oreari behin eta berriz eragiten. Bere ama, Teresa, bira erdia
hartu eta semeari irri eginez: “Martin, ogi koxkor txiki bat emango dizut; nahi
al duzu?”
Patroi hark ez zekien.
Deus ere, ez zekien. Patroi hark ez zekien, Joneren aita, itsasontziaren eskailera azpian, bere
bakardadean, bizitzaren azken zentzua hartu nahian zebilela, 1985eko uztail
hartako 13an, Kantauri itsasoaz haratago,
hain zuzen ere, 51° 30’ N, 0°
7’ W koordenetara, Londreseko Wembley
Estadioan, marea biziak sor ahal izan zituen kontzertu batean, 72000 ikusle
baino gehiago elkartu zirela; eta hain zuzen ere, Joneren aitak heriotza topatu
zuen unean bertan, Freddie Mercuryk, legendazko kontzertua izango zenaren
kontzientzia izpirik izan gabe, eszenatoki ertzeko piano aurrean eseri eta,
Rapsodia Bohemioaren lehen notak aireratzeari ekin ziola. Patroi hark ez
zekien. Ez zekien, hain zuzen ere, arratseko 18.41etan, sentina zoruko
herioaren sistole, piano aurreko pasioaren diastole, justuki adin bera zuten bi
gizon haiek, instante hartan bertan, beste inor ez, soilik, amaren irudia
ekarriko zutela gogora. Zehazki arratseko 18.42etan, Joneren aita,
heriotz-aurreko delirio eta pozoinez haurtzaroaren distirara atzera jauzi egin,
eta bere mutikotako eitean, amak egin zion ogiaren ameskerian zelarik, Freddie
Mercuryk, kamarari keinu labur batez, telebista pantailaren bestaldean zen
amari, musu txiki hegalari bat jaurtiki ziola. Musu musikatu hura, jendarte,
kableatu, foku eta adrenalina jarioak saihestuz, txolarre xalo bat bezala,
samurtasunez, isilian, bere amaren masailean pausatu zen.
Patroi hark ez zekien.
Ezer ere ez zekien. Ez zekien, Joneren aita azken arnasa hartzen ari zen
instantean, Coloradon, Denver-eko presondegitik, hamazazpi urte luzetako
zigorra eta gero, Darrik Battle ustezko piromanoak, 78 urterekin, askatasunerantz
zabalduriko azken polizia kontrola iragango zuela; eta une horretan bertan,
bere ezker oina asfaltu librean ezarri eta libertatearen lehen kolpeak sortu
zion estasi eztanda horretan, burura etorri zitzaion lehen persona, eta
bakarra, bere ama izan zela. Darrik Battle agureak, espetxeko atarira irten eta
askatasunaren baraila laztandu ahal izan zuen lehen une hartan, ez zuen inor
ere bere zain. Zigarro bat piztu, atzerako kontaketa laburrari sakatu eta
kaleak irentsi zuen.
Patroi hark ideia
putarik ere ez zuen. Patroi hark ez zekien, 1985eko egun hartan bertan, Joneren
aitaren azken hatsarekin bat, Akira Tanakak, Tokyoko Shinjuku Mitsui torreak
bere azken soilaruan daukan jantokian zerbitzari lanetan zebilela, bi kopa
Martini erretiluan izanik, erditze unea aurreratu eta, bat-batean urak hautsiko
zituela; erditzera ospitalera joateko premia larriz, igogailua hartu, botoia
sakatu, eta beherako bidean, galtzak presaz jeitsi, eta ezertarako astirik gabe,
haurra izter artetik aterako zitzaiola. Ez zekien, ezustearen erdian, beheko
soilairura iritsi eta nahasmenduzko kaxa haren zilarrezko ateak alde banatara
ireki zirenean, jaioberriaren negar zotinekin bat, Akirak gogora ekarriko zuen
irudia, hain zuzen ere, bere amarena izango zela. Bi zilbor-heste agertu ziren
igogailu hartan; odoleztaturik taupadaka ari zena, anbulantzian moztua izan
zen; bestea, inoiz ere ez.
Eta uztailaren 13ak,
uztailaren 13 baten usaina du. Jonek, lur hartu eta azkenean, nebari deitzeko
adorea bildu du. Erantzunik ez eta ahotsezko mezua laga dio: “Kaixo, Ander.
Jone naiz. Ez duzu mugikorra hartzen. Amaren inguruan da. Zera…Bere zaintzarako
kontrataturiko laguntzaile guztiek, den-denek, lanpostua bertan behera utzi
dute. Beno, gogoratuko zara; aurrekoan esan nizun. Agresibitateak ematen dionean...
Nik…Ezin dut gehiago. Lanarekin, guardia orduekin...Ezin dut…Guztiarekin,
egoitza batean ingresatzea otu zait…Beno, ez dakit…Hasieran froga moduan…Bihar
bertan eramango dut. Ez dakit…Deitu ahal duzunean.” Baina Anderrek, 46 urte
baditu ere, haurra zenean bezala, oraindik, korrika alde egiten du.
IV. HARAT
- Jarrai nazazue.
Gelara eramango zaituztet. Arduratua ikusten zaitut, Jone. Zu bere alaba izango
zara, ezta? Seme-alaba guztiak hala etortzen zarete, errudun aurpegi berarekin;
lasai egon, gero denak erlaxatzen zarete eta. Beno, egia esan, batzuk gehiegi
ere bai. Leku hauetan denetatik ikusten dugu. – Eta egoitzako zuzendariak, Jone
bi sorbaldetatik heldu du. – Benetan; erabaki ona hartu duzu; hemen ongi
zaindua egongo da. Ikusiko duzu.
-Bete nuen onarpen
inprimaki hartan, bere gelako leihotik itsasoa ikusi ahal izateko aukera
ezinbestekotzat jotzen genuela adierazi nuen. Berarentzat oso garrantzitsua da
itsasoa ikusi ahal izatea.
-Ene bada! Denek
eskaera bera egiten duzue. Ez zarete ohartzen, ordea, eraikinaren beste aldera
sekulako patio polita dugula, lorategi botaniko zoragarri batekin. Horra, zer
edertasuna! - erantzun du egoitzako zuzendariak, besoa luzetara ezarri eta
kristalerako gortina alboratuz.
- Baina… Berak itsasoa
behar du. Apartekoren bat ordaindu behar bada ere, hartako prest negoke; behar
den guztia, logelako leihotik itsasoa ikusi ahal dezan; gainontzean, gristu
egiten da– adierazi dio Jonek arduratsu. Irri xehe bat eta
jaramon gehiegirik egin gabe, zuzendariak golpe bakarrez, maratilari
eragin eta logelako atea zabaldu die.
Ama, Joneren besotik barrurako bidean dela, zuzendaria izan da hizketaldiari azkena eman diona.
-Beno, hau da egokitu
zaion logela. Itsasoa gora eta itsasoa behera, gustokoa izatea espero dut.
Orain bakean utziko zaituztet, ekipaia desegin eta logelan lekukotu zaitezten.
-Ama, begira; hau
izango da zure logela. Zein ederra! Ia, ireki ditzagun pertsianak. Beno… Etxeko
leihotik baina askoz ere urrunago, baina ikus liteke behintzat. Han daukazu,
ama; itsasoa, urdin-urdina!- Eta izkineko besaulkian eseritzen lagundu dio. –
Besaulki honek erosoa dirudi; leihora begira jarriko dugu. Tira, jaso begi
hoiek eta begira, harat, ortzemugan, zeruarekin nahasian. Ikusten al duzu?
Jonek gogotsu adierazi
arren, gaur amak, erdiraino jausiriko begi zimurrekin, ezerezaren poltsiko huts
hartara soilik so egiten du. Bere begiradak, hiruzpalau oroimen bakanen urmael
geldi bat dirudi; muin eta substantzirik gabe, baina guztiz lohituriko salda
arreak gordetzen dituena. Zein lausoak bere bi begiak, portzelanazko panpina
baten gisara, beti norantza berean iraunkortzen direnak; korapilo baten barneko
lahar nahasietatik irten ezinik, asmoa desagertuz aldentzen zaie. Leiho
honetatik, gaur, inolaz ere ezin ditu paisaiaren amaierako zirriborro hartan
iltzatu. Eta Jonek ere ezin du. Ezin du gehiago. Eta negarrean jausi da.
Ondoren, zentzugabeko kolpe batez, poltsatik, ezpainetako margo arrosa atera
du. Ezpainak margotu dizkio amari. Jarraian, ispilura hurbildu, eta bereak
margotu ditu, lanbroa begietan, islada gandutu zaion arte. Eta abaildurik,
lurrean eseri da. Lurrean, amaren bi hanka tolestuen alboan. Mugimendu apalez,
hanketatik gorat, amaren magalean eratzan du burua. Amaren eskuen dardara
atzeman dezake izterretatik beherakor. Jonek, bere bi besoak uztail baten
gisara hesitu, eta amari hankak hertsiki besarkatu dizkio. Malkoturik,
isil-isilean, bere begien bila abiatu da; egiazko begien bila, edoskitzen ari
den haur jaioberri batek, titi eztietatik amaren urdinerat izan dezaken koordenaden
arrastoan; bere magalaren sakonetik, gorantz eta gorantz, ur azalerantz. Eta
konturatu egin da. Gaur, amari, begiak amaitu egin zaizkio.
Baina gaur iluntzean, Jone, gaueko tximeleta bihurtuko da. Baina gaur, Jonek haragizkoa izateari utzi, eta gaueko
tximeleta eitean, zahar-egoitzako 64garren gelako leihoaren zirriztutik
kanpora hegaldatuko da; ilunpean, ikustezin. Gaur, Jonek, egoitzatik haratago
zutikatzen diren teilatu guztiak hegan zeharkatuko ditu, kezko bere eitean.
Gaur, Jone, gaueko tximeleta xehe batean gorpuztuko da. Bere aitaren begiekin
jarraituko du, baina hain barreneko arima nimiñotu egingo zaio; oinak
desagertu, eta bizkar hezurretik gaueko tximeleta baten hegal hitsak irtengo
zaizkio. Baina gaur gauean, Jone, tximeleta kolorge bat izango da; zorteko
eguna duen tximeleta kolorge bat. Eta itsaso bila abiatuko da, farolen arteko
argi-itzaletatik, itzal-argietara, harat eta haratago hegal eginez, lurrak
itsasoaren bularretan duen azken koskaraino. Eta, bai; amari itsaso pusketa bat
ekarriko dio logelara. Eta, bai; benetako itsasoa izango da; berriz ere,
urdindu dadin. Ama, betiko urdindu dadin. Baina gaur, Jone, beldur da. Gaur, Jone, beldur dela ohartu da. Gaur,
Jone, beldur dela ohartu dela, ohartu da.
Eta sabeleratu egingo da.
-Har nazazu sabelean, ama. Har nazazu. Berriro.
Comentarios
Publicar un comentario